Veel gestelde vragen verkeer
Op deze pagina geven we antwoord op veel gestelde vragen die gesteld worden tijdens het verkeersspreekuur. Klik op het plusje (+) van het onderwerp waarover je meer wilt weten. De desbetreffende vragen en antwoorden klappen dan uit.
Verkeersveiligheidsmaatregelen
We krijgen regelmatig het verzoek om verkeersmaatregelen te nemen zoals het plaatsen van drempels, paaltjes of het plaatsen van een verkeersspiegel. Om onderstaande redenen wordt een verzoek vaak afgewezen:
- Maatregelen kunnen negatieve gevolgen hebben, zoals de toegankelijkheid voor voetgangers of de bereikbaarheid voor hulpdiensten.
- Maatregelen hebben vaak net zoveel tegenstanders als voorstanders.
- Verzoeken voor maatregelen zijn vaak gebaseerd op persoonlijke ervaringen en hebben onvoldoende ondersteuning van feiten en cijfers.
- Te veel maatregelen, zoals verkeersborden kunnen leiden tot verkeersonveiligheid. Het geeft te veel afleiding waardoor de aandacht kan verslappen voor echt belangrijke zaken, zoals een overstekende voetganger.
Klachten en meldingen over verkeersveiligheid
Het aantal klachten en meldingen houden we bij. Wanneer een straat wordt aangepakt voor groot onderhoud, wordt er gekeken naar mogelijke verbeteringen die kunnen worden doorgevoerd. Deze verbeteringen kunnen bijvoorbeeld gaan over snelheid en parkeren, maar ook over bijvoorbeeld het vergroenen van de straat.
Er wordt altijd gekeken naar de hoeveelheid ruimte, beschikbaar budget en de verschillende wensen en behoeften. Hierbij is het belangrijk dat de verbeteringen zinvol of noodzakelijk zijn voor een groot deel van de inwoners of het verkeer.
Bij grotere projecten informeren we bewoners en belanghebbenden. Participatie vinden we heel belangrijk, daarom krijgen betrokkenen vaak de mogelijkheid om mee te denken en ideeën en wensen door te geven.
Maatregelen verkeershinder
Bij de constatering van verkeershinder kunnen we maatregelen nemen om verkeersdrukte terug te dringen of de verkeersveiligheid te verhogen. Van verschillende maatregelen is bekend dat ze in werkelijkheid niet genoeg effect hebben. Daarom worden onderstaande maatregelen niet altijd gebruikt:
Verkeersdrempels
Verkeersdrempels kunnen er voor zorgen dat er minder hard gereden wordt in een straat. Maar drempels leiden vaak tot geluids- en trillinghinder bij omwonenden.
Straatversmallingen
Straatversmallingen zijn vaak geen goede oplossing. Vooral voor de fietsers kan het heel gevaarlijk worden vanwege de obstakels op de weg en er is meer risico op klemrijden. Ook hebben versmallingen pas een effect wanneer er sprake is van voldoende tegemoetkomend verkeer. Zonder tegemoetkomend verkeer hebben versmallingen nauwelijks effect op de snelheid van autoverkeer.
Eenrichtingsverkeer
Een straat eenrichting maken, geeft vaak geen oplossing tegen te hard rijden. Het lijkt of het dan rustiger in de straat wordt, maar de ervaring leert dat er juist harder wordt gereden.
Alleen bij smallere straten waar het verkeer moeite heeft om door te rijden, wordt wel eens gekeken of eenrichtingsverkeer een oplossing is. Belangrijk hierbij is dat er een goede alternatieve route is, zonder dat er ergens anders verkeersproblemen komen.
Eenrichtingsverkeer mag niet leiden tot extra snelheidsproblemen en moet gedragen worden door de meerderheid van de buurtbewoners.
Aanpassing kruispunt
Bij het ontwerpen van kruispunten en wegen houden we zoveel mogelijk rekening met de veiligheid van alle weggebruikers. Door drukte lijken sommige kruispunten gevaarlijker dan ze in werkelijkheid zijn.
Als weggebruikers het gevoel hebben dat een verkeerssituatie onveilig is, zijn ze alerter en gaan langzamer rijden. Het gevoel van onveiligheid kan er juist voor zorgen dat een verkeerssituatie veiliger is, omdat bestuurders rekening houden met elkaar.
Inwoners mogen altijd een melding doen, als ze vinden dat een kruispunt erg onveilig is en er dringend wat aan gedaan moet worden. We beoordelen of er werkelijk sprake is van een verkeersonveilige situatie en zal zeker maatregelen treffen als het nodig is.
Zebrapad
Een zebrapad moet een gevoel van veiligheid geven bij voetgangers, maar helaas wordt er niet altijd voorrang verleend en gebeuren er juist daarom meer ongelukken. Het aantal zebrapaden willen we beperken.
Een uitzondering geldt soms voor oversteekplaatsen waar voetgangers lang staan te wachten en daardoor eerder het risico nemen om bij drukte toch snel tussen het verkeer door over te steken.
Van straat naar woonerf
Binnen een woonerf zijn geen aparte voetpaden. Dit betekent dat voetgangers, fietsers en automobilisten dezelfde straat delen. Om de veiligheid te waarborgen, geldt een maximale snelheid van 15 km per uur (stapvoets rijden).
Parkeren is alleen toegestaan in parkeervakken. Een woonerf wordt altijd gemarkeerd door een uitwegconstructie aan het begin en het einde. Het plaatsen van alleen een verkeersbord ‘woonerf’ is niet voldoende om aan de wettelijke eisen te voldoen.
Om een straat als woonerf in te richten volgens de regels, is vaak een grootschalige herinrichting nodig.
Verwijderen zicht belemmerende elementen
Zichtbelemmeringen door struiken of muren kunnen zorgen voor gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld bij kruispunten. Wanneer dit wordt gemeld bij de gemeente Wierden, zal de situatie worden beoordeeld.
- Openbare ruimte: Indien nodig snoeit de gemeente struiken of andere begroeiing in de openbare ruimte om het zicht te verbeteren.
- Privéterrein: Als de begroeiing op privéterrein staat, kan de gemeente niet ingrijpen. De eigenaar wordt dan gevraagd om zelf het onderhoud uit te voeren.
- Bij zichtbelemmeringen door vaste objecten, zoals een muur of schuur, is het aan weggebruikers om hun snelheid aan te passen en extra voorzichtig te zijn. In dergelijke gevallen zal de gemeente meestal geen aanvullende maatregelen treffen.
Fietssluis
Fietsen op trottoirs veroorzaakt soms overlast, maar we kiezen ervoor om terughoudend te zijn met het plaatsen van fietssluizen. Dit komt voort uit het belang om de openbare ruimte voor iedereen toegankelijk te houden.
De hekken van fietssluizen moeten voldoende ruimte bieden, zodat mensen met een scootmobiel, rolstoel of kinderwagen er gemakkelijk doorheen kunnen. Dit betekent ook dat fietsers de hekken eenvoudig kunnen passeren, waardoor de effectiviteit afneemt.
Daarnaast zijn fietssluizen op trottoirs vaak niet goed zichtbaar en worden ze niet verwacht door weggebruikers. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties en juist meer overlast veroorzaken.
Fietssluizen plaatsen we in hoofdzaak alleen op locaties waar fietsers verplicht moeten afstappen, zoals bij kruispunten met beperkt zicht. Op deze manier worden ze selectief en functioneel ingezet om de veiligheid te verbeteren.
Verkeersspiegels
De gemeente plaatst in de openbare ruimte geen verkeersspiegels.
Verkeersborden en -markeringen
Verkeersmaatje Victor Veilig
De gele of groene kunststoffen poppetjes, ook wel verkeersmaatjes genoemd, die geplaatst worden om te waarschuwen dat er veel spelende kinderen in de straat of wijk zijn. Deze verkeersmaatjes worden niet door de gemeente, maar door bewoners of lokale organisaties geplaatst.
Er gelden enkele regels voor het gebruik van deze verkeersmaatjes:
- Ze moeten stevig worden vastgemaakt aan een vast object.
- Ze mogen geen uitstekende vlaggetjes hebben.
- Ze mogen geen gevaar vormen voor het verkeer.
Let op: zelfgemaakte verkeersborden langs de weg zijn niet toegestaan.
Extra verkeersborden
Te veel verkeersborden kunnen het verkeer onnodig afleiden en zorgen voor een onoverzichtelijke situatie. Om dit te voorkomen plaatsen we verkeersborden volgens een duidelijk en logisch systeem waarbij wetgeving en de richtlijnen voor het wegontwerp leidend zijn.
Verkeersbesluiten voor verkeersborden
Voor het plaatsen van informatieborden en waarschuwingsborden hoeft de gemeente geen verkeersbesluit te nemen. Voor het plaatsen van verkeersborden die een gebod of verbod aangeven, moet vaak een verkeersbesluit worden genomen. Deze verkeersbesluiten worden gepubliceerd en kunt u vinden op overheid.nl.
Kruismarkering
Kruismarkering op straat brengen we liever niet aan. Een kruis op de weg geeft geen voorrang en is geen wettelijke regel.
Een kruismarkering kan in overweging worden genomen wanneer er met grote regelmaat sprake is van wachtrijen auto’s, waardoor bestuurders niet linksafslaand een zijstraat kunnen inrijden. Dit verkeer hindert namelijk vaak de doorgang op hoofdwegen.
Bewegwijzering
Bewegwijzeringsborden (borden die de weg aanwijzen) worden niet door ons geplaatst. De Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd) beslist waar de borden moeten komen. Meer informatie leest u de website van de Nationale Bewegwijzeringsdienst.
Als de bewegwijzering onleesbaar of beschadigd is kunt u dit wel melden door te mailen naar gemeente@wierden.nl. Omschrijf zo duidelijk mogelijk de locatie.
Hardrijders
We ontvangen met regelmaat klachten, meldingen en verzoeken om maatregelen over te hard rijden. Het gedrag van de bestuurders is vaak het probleem. Om hardrijden tegen te gaan kunnen we maatregelen nemen zoals het plaatsen van elektronische snelheidsdisplays en herhalingsborden met maximale snelheid,
Op het plaatsen van een flitspaal of snelheidscontrole hebben we geen invloed. Het Openbaar Ministerie bepaalt waar flitspalen staan, in samenspraak met wegbeheerders en de politie.
Handhaving in het verkeer
De politie en Buitengewoon Opsporingsambtenaar (Boa) houden toezicht op de orde en veiligheid. Ze controleren of verkeersdeelnemers zich aan de regels houden. Bij overtredingen zijn ze bevoegd om te handhaven.
Ziet u een situatie waar onze BOA zou kunnen of moeten optreden? Neem dan contact op met het loket Bouwen en wonen (tel: 0546 - 58 08 38, mail: bouwenenwonen@wierden.nl).
Verkeersbesluiten
Om een verkeersmaatregel uit te voeren moet de gemeente Wierden in veel gevallen een verkeersbesluit nemen. Een voorbeeld is het afsluiten van een weg. Tegen een verkeersbesluit kan bezwaar worden gemaakt.
Het verkeersbesluit publiceren we online in de digitale versie van de Staatscourant. Binnen zes weken na de publicatiedatum kunnen bezwaren worden ingediend. Als u op de hoogte wilt blijven of er een verkeersbesluit is genomen in uw buurt, kunt u zich abonneren op de e-mailservice van overheid.nl.