Hulp bij het huishouden (Wmo)
Wat is het?
Als u door een ziekte of beperking problemen ervaart in het huishouden, dan kan de gemeente u helpen om samen te zoeken naar een oplossing.
Hoe werkt het?
Of en welke ondersteuning u van de gemeente krijgt, hangt af van uw persoonlijke situatie. Daarnaast wordt gekeken of u uw probleem zelf op kunt lossen, bijvoorbeeld door hulp van familie, vrienden, bekenden of een particuliere hulp.
Als u hier niet mee geholpen bent dan kan de gemeente u een maatwerkvoorziening verstrekken, in de vorm van huishoudelijke ondersteuning. Doel van de ondersteuning is een leefbaar huishouden, zodat er geen vervuiling optreedt.
Wat kost het?
Voor hulp of ondersteuning vanuit de Wmo betaalt u een eigen bijdrage. Hoeveel u betaalt, hangt af van uw eigen situatie en van de voorziening die u krijgt. Op de website van het Centraal Administratie Kantoor (CAK) kunt u dit berekenen.
Wat moet ik doen?
Neem contact op met het Zorgloket:
- Telefoon: 0546 - 58 09 90
- E-mail: zorgloket@wierden.nl
Of doe online een melding van uw ondersteuningsvraag:
Hoelang duurt het?
Als u een melding doet bij ons Zorgloket, heeft de gemeente zes weken de tijd om onderzoek te doen. Daarna krijgt u een verslag met de uitkomsten en informatie over welke hulp de gemeente kan geven. Dit verslag noemen we het ondersteuningsplan. Daarna kunt u een aanvraag indienen. Binnen twee weken hoort u of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Wmo opzeggen
Heeft u of iemand uit uw omgeving geen ondersteuning vanuit de Wmo meer nodig? Neem dan contact op met het Zorgloket van de gemeente Wierden om de Wmo-voorziening te beëindigen. Zo zorgen we ervoor dat de eigen bijdrage op tijd wordt stopgezet en dat de middelen beschikbaar komen voor anderen die ondersteuning nodig hebben.
Uw Wmo-voorziening opzeggen kan op de volgende manieren:
- Telefonisch: 0546 - 58 09 90
- E-mail: zorgloket@wierden.nl
Van het beëindigen van de voorziening, krijgt u schriftelijk een bevestiging.