Digitaal Opkopers Loket
Als ondernemer wilt u erop kunnen vertrouwen dat de tweedehands spullen die u inkoopt, niet zijn gesloten. Daarom bent u onder andere verplicht een opkopers register bij te houden en u aan te melden bij de gemeente als handelaar. Er is nu een nieuwe manier waarop u zich bij de gemeente kunt aanmelden: via het Digitaal Opkopers Loket.
Wat is het Digitaal Opkopers Loket?
Als u handelt in tweedehands goederen dan bent u verplicht om u bij de gemeente aan te melden als handelaar. Bijvoorbeeld als u handelt in tweedehands auto’s of als u mobiele telefoons, laptops of sieraden aankoopt. Vanaf nu kunt u zich daarvoor aanmelden via het Digitaal Opkopers Loket (DOL).
Via het DOL kunt u zich eenvoudig aanmelden als handelaar door een account met uw gegevens aan te maken. De gemeente en politie ontvangen hiervan een melding.
Het DOL voldoet aan de wetgeving van De Wet Bescherming Persoonsgegevens. Uw gegevens worden door de gemeente bewaard en zijn alleen toegankelijk voor functionarissen van de betreffende gemeente en eventueel de politie.
Digitaal Opkopers Register
Naast aanmelding bij de gemeente bent u als handelaar ook verplicht uw aan- en verkopen te registreren. De manier waarop u dit doet is vrij, maar als u bent aangemeld bij het DOL kunt u met hetzelfde account ook gebruik maken van het Digitaal Opkopers Register (DOR). In dit register kunt u iedere aankoop registreren en het register voldoet aan de wettelijke eisen.